1. Få finansiärer av en kampanj är intresserad av att finansiera kampanjskaparens dröm, de är intresserade att realisera sina egna drömmar genom att bygga en relation till kampanjen. Berättar man bara om drömmen utan att ge den potentiella publiken en anledning att involvera sig kommer det inte lyckas.
2. Vi bor alla i filterbubblor som är svåra att nå igenom. Man måste skapa innehåll som gör att det finns anledning att dela kampanjen under hela tiden som du kör den, från fösta till sista dagen. Ett par inslag per vecka är en bra tumregel.
3. Crowdfunding är ett socialt fenomen snarare än ett digitalt. Din kampanj mår bra av att vara en blandning av fysiskt och digitalt arbete tillsammans. Kanske en fysisk kick-off kan vara en bra idé.
4. Många lägger mycket tid på tekniken snarare än på berättelsen när man gör sin pitchvideo. En bra berättelse har underhållningsvärde och skapar nyfikenhet och det kan göras med en smartphone. Hur du väljer att göra är upp till dig men oavsett är en video viktig.
5. Kampanjmakare missar ofta att många kringsaker kan vara lika lockande som själva produkten. Belöningarna är platsen att freestyla med sin kreativa affärutvecklingstalang och sitt varumärkesarbete. Folk förhandskonsumerar oftast saker de inte kan köpa i en affär eller e-shop och kampanjen behöver ett väcka nyfikenhet för att vara underhållande.
6. Känner du dig redo? Om ja klicka på knappen nedan och starta jobba med din kampanj. Om du känner dig tveksam rekommenderar vi dig att titta på filmerna i vår crowdfundingskola. (link to crowdfunding school